maandag 20 september 2010

Hup Groen-wit... eh..oeps!!


Ja beste supporters. Was me dat even schrikken: onze gasten uit Berg (gemiddelde leeftijd 17 jaar) traden aan in groen-wit gestreepte shirts. Weliswaar met verticale strepen, maar toch, de verwarring was te groot en dus mochten wij aantreden in de smetteloos rose uit-shirts van het Eerste. Was wel even wennen, aangezien de maten waren afgestemd op de afgetrainde Born-1 spelers. Bovendien waren we nog niet erg gewend om "rose te denken" (zie foto) en dus speelden we uit gewoonte de bal naar een groen-witte speler. Dat kwam ons al na 1 minuut 17 op een 0-1 achterstand te staan. Was het een communicatiefout of gebrek aan wedstrijdritme, we zullen het nooit weten. Feit was dat hij er in lag! Dat was schrikken. Berg kreeg letterlijk en figuurlijk vleugels en gestookte de wankelende achterhoede met snel spel, enkel af te stoppen door dubbele dekking en overtredingen. Na 15 minuten was het weer raak, na een vrije trap van een gevaarlijke plaats: 0-2. Born zwalkte als een aangeslagen bokser en leek de genadeklap te krijgen door een hotseknots aanval met intikker tot 0-3. Gek genoeg was dat echter na 25 minuten het sein voor Born om te gaan voetballen. Met veel beweging vanuit het middenveld werd IVS teruggedrukt en volgde er een aantal goede kansen. Het duurde tot 2 minuten voor rust voor Frans, met zijn eerste kopgoal sinds 1986, kon scoren en enige hoop terugbracht.
Na rust was de intentie weer goed en ook nu begonnen we met enkele aanvallen op het Berg-doel, maar zonder resultaat. IVS loerde op de counter en maakte gebruik van het feit dat onze backs door het vele loopwerk gesloopt waren. De gelegenheidsdoelman werd nog (slechts?!) 2x gepasserd, waardoor deze faire wedstrijd eindigde in een geflatteerde 1-5 nederlaag. De score leek iets draaglijker te worden door een Horst Hrubesch-achtige halve-omhaal van nr. 14, die een beter lot verdiend had. Volgende week maar weer fijn in het groen-wit; als was het maar om onze tegenstander niet onnodig te provoceren.

5 opmerkingen:

Ron Dijkstra zei

Inderdaad, zo heb ik de wedstrijd ook beleefd. Wel balen dat we tegen de rust niet die Anschusstreffer geschossen haben. Met name de ietwat lullige snelle goals maakte dat we de hele tijd met tegen een achterstand aan stonden te kijken.
Waar hebben we het verloren vraag ik me dan af. Ik denk dat het antwoord daarop als volgt is te omschrijven. Er worden te vaak te on-secure passes gegeven. Het 'kaatsen' van de bal lijkt in de verste verte niet zoals dat hoort. (Uiteraard, er zijn er altijd wel een paar die dat goed uitvoeren).
Dan komt de vraag; gaan we daar nog wat aan doen?
Misschien moeten we morgen eens trainen door d bijvoorbeeld de bal maar 1(of 2, of 3) keer te mogen aanraken alvorens te passen?
Zodra die passes goed aankomen, en ook het bijbehorende 'direct vrijlopen na een pass gegeven te hebben' goed gaat, zijn we een niet te stoppen machine. UW COMMENTAAR GRAAG (Er staan 20 spelers op de lijst; discussieer toch een keer mee online, of in de kantine na het trainen, of na de wedstrijd. (Nu moesten bijvoorbeeld 5 man een chop-chop schotel op eten die voor een heel elftal (plus wisselspelers) berekend was; wat een straf! hahahaha....
Het is in ieder geval een mooi verslag; ook dat mogen de spelers gerust een keer laten weten.

Delonghi zei

Om me dan meer even aan te sluiten bij de discussie, nou ja, deze verder op gang te brengen.
Ik heb dan weliswaar pas 2 wedstrijden meegedaan, maar er zijn inderdaad ook een paar dingen die mij opvallen. Hieraan viel mij op dat we hierdoor een wedstrijd kunnen verliezen (en nee ik doel niet op de conditie ;))
Voor mijn gevoel zijn het 3 dingen, waarvoor ik ook enigzins een oplossing heb.
Namelijk:

1. Het veel te weinig vrijlopen waardoor er of te moeilijke passes worden gegeven, die daardoor niet aankomen. Hiervoor lijkt het mij handig om bijvoorbeeld tijdens het trainen de bal eerst helemaal rond te spelen alvorens er gescoord mag worden (dit eventueel in combinatie met het 1 of 2 keer raken)

2. Dit sluit eigenlijk een beetje aan op het vrijloop gedoe, maar voorin is er veel te weinig beweging en daardoor dus veel te weinig scorendvermogen, of uberhaupt dreiging voorin. Daarom lijkt het me geen gek idee om tijdens de wedstrijd geen diepe spits te hebben, maar meer een speler die zich diep kan laten zaken en ook diep voorin kan zijn. Dus het aanspeelpunt voor de voorhoede is. (Zonder natuurlijk naast mijn eigen voetbalschoenen te lopen zou ik het best wel eens willen proberen tijdens de wedstrijd om daar te staan :))

3. Mijn 3e en tevens laatste punt is dat het voetbal te gehaast is (en daardoor onverzorgd). Ik vind (en misschien andere ook) dat het nooit een probleem is om eens een balletje terug te geven om van daaruit weer een aanval te kunnen opbouwen. Het is tenslotte nog altijd zo, als wij in balbezit zijn, kan de tegenstander niet scoren!
Dus ik vind dat het geen gek plan is om veel meer de rust te bewaren met als gevolg dat de bal veel meer het werk doet dan de spelers! ;)


Alleen jammer dat ik me aan bovenstaande dingen ook schuldig maak, maar de theorie is zoveeeeel makkelijker dan de praktijk! Dat compenseert elkaar dan weer lijkt me zo.

Roger zei

daar zit wat in! Dat was ook mijn opzet voor het positiespel.. niet gelijk op doel, maar eerst een proberen goed over te spelen met enige druk van een tegenstander. Dat voetbalt een stukje makkelijker:) en wie weet verdienen we dan een mooie plek in het linker rijtje:P

Trouwens leuk verslag, beschrijft de wedstrijd in al z'n droevigheid..

Anoniem zei

Geen idee waar het over gaat. Het lag er mijn inziens aan dat we verkleed als een overrijpe aambei.

Ook drie dagen voor de wedstrijd volop drinken bracht me ook geen vleugels.

Het gebrek aan techniek, inzicht, conditie, overzicht is hier uiteraard ook debet aan.

Lijkt me verstandig om in het vervolg gewoon in het groen-wit te spelen.

Ook de overige dagen van de week te drinken (complete gewenning)

En mij niet meer op te stellen.

Gr. Der J.

Anoniem zei

Tjonge, jonge, daar kan Johan Derksen nog wat van leren ( ik bedoel al dat commentaar. Als we dat de volgende keer voor 15 % van "meenemen" en toepassen, wordt dat een klinkende overwinning. Schrijft iemand alle tips even op, want onthouden........ dat wordt lastig en dat heb ik het nog niet over toepassen.
Limbricht krijgt het lastig...
fdtepee